tisdag 9 november 2010

Nära katastrof!

Jag medicinerar min katt, Fia, mot lunginflammation. Antibiotika och slemlösande (bisolvon).
Själv var jag till min läkare idag och fick äntligen smärtstillande tabletter som verkligen fungerar. Tog två och all smärta var borta. Underbart.
Problemet!
När jag hade gett Fia hennes medicin upptäckte jag att jag gett henne en halv tablett av min smärtstillande medicin Tradolan (25 mg) i stället för Bisolvon. Förpackningarna är nästan identiska!
Läste i min kattbok att paracetamol är livshotande. De kan dö! Snabbt fram med paraffinolja, som jag tryckte i henne (5 ml). Inte för att jag vet om det fungerar, jag bara kände att jag måste få i henne något.
Letade fram bipacksedeln och läste vad Tradolan innehöll. Tack och lov ingen paracetamol.
Kastade mig på telefonen och ringde Södra Djursjukhusets akutmottagning.
Fick lugnande besked. Den medicinen var inte farlig, den används även till katt.
Vilken lättnad.
Idag har jag lärt mig något igen. Kunde ha tagit livet av min katt. Ve och fasa.
Har nu suttit och kollat henne under drygt tre timmar. Hon är uppe och äter och går omkring, så nu verkar det OK. Nu kanske jag kan lägga mig.
Hur i h-e kunde jag vara så slarvig.!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar