lördag 21 augusti 2010

Hem

Det var dax att åka hem vilket var helt OK. Vi hade bowlat, ätit pizza,(för första gången i mitt liv) varit i New York,( ätit spaghetti i Chinatown) träffat en hel mängd mer eller mindre intressanta människor. Vi var ganska nöjda!

Flygresan kostade 1969/70 3.500 sek, det var mycket pengar på den tiden. Vi jobbade och slet dygnet runt för att skramla ihop pengar.
Jag började kl 05,00 med att städa på restaurangen. Mellan 8-13 jobbade jag i köket och plockade brickor och diskade. Varannan dag stod jag i kassan.
Mellan 14,00 och 23,00 jobbade jag i korvkiosken..... Det blev några timmer per dag och allt gick till USA kontot. Det tog ett halvår att spara ihop pengarna.

Min mamma och pappa hade sagt:
Ja, ja det är klart att du får åka tillUSA om du tjänar ihop pengarna själv. De trodde aldrig att jag skulle göra det. Men jag är ju ganska envis...............
Men vi lyckades hitta den billigaste resan med SAS och det var julafton och den tog vi.
Idag kostar en biljett runt 5.000, 40 år senare. Så billigt det har blivit.

2 kommentarer:

  1. Men jag tror samtidigt att det är väldigt nyttigt att inte få allt serverad som barn. Det är ju så man växer upp, lär sig och får respekt för pengar.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att läsa inläggen om USA-resan! Och undrar hur många ungdomar idag som skulle "orka" VÄNTA på att spara ihop penningar. Starkt jobbat!

    SvaraRadera